הכנת הארגון לפעילות התרמה מקצועית – עצור לשנור!
השנור והשנורר- יוצאים לפנסיה...
מאת: בני גור
bg@mesimot.com
האם בכדי לגייס כספים – צריך להכין דבר כלשהוא? האם צריך להתכונן מראש לפעילות זו, ואם כן- כיצד להתכונן – נכון ומקצועי?
לכאורה – צריך להתכונן באופן מינימלי...
צריך להחליט:
• עבור מה מבקשים תרומות?
• מי המבקש (המתרים)?
• היכן תהיה פעילות ההתרמה (מקום גיאוגרפי)?
• מתי תהיה הפעילות יום/לילה, קיץ/חורף?
• איך ליצור אמינות בעיני התורם?
לכאורה – ברגע שגובשו התשובות לשאלות אלו, אפשר לצאת לדרך ולפנות לתואמים בבקשה לעזרה כספית.
אפשר לעמוד בקרן הרחוב, ליד מרכז מסחרי או בית כנסת או לעבור מדלת לדלת – ופשוט לבקש תרומות!!!
אך מי שמכיר את האווירה הזו המכונה בלשון העם "שנור" ואת המגייס – "שנורר" ואת אופי הפעילות "שנורריי" יודע כי סוג פעילות זה מקובל ונפוץ בעולמינו (היהודי) ובאמצעותו אלפי יהודים בכל רחבי קהילות ישראל אוספים כסף רב מאחיהם הרחמנים בכל אתר ואתר.
אכן – השיטה עובדת, ובהצלחה!
מה הנושאים אשר לשמם מתרימים השנוררים?
למעשה כל קשת הגוונים של נושאים הומניטריים – רפואה, חתונה, חסד סיוע לארגונים ומוסדות.
אז אם כל כך טוב – מה בכל אופן – לא טוב!
ננסה לנתח את תפיסת העולם ודרכי הפעולה של ההתרמה בגישת ה"שנור"
קודם כל מהי ההגדרה המקצועית של סגנון פעולה בדרך זו.
• הגדרת השנור: איסוף כספים מאדם לאדם, בעיתוי ובשיטה שנבחרו ע"י המתרים לצורך קיומי ומידי.
• פרופיל הפעולה: יצירת קשר של פנייה ובקשה לתרומה. קשר זה יכול להיות על ידי אמירה מפורשת, סימון תנועה - בתזוזת יד, מבע עיניים, תנודת ראש או שתיקה.
• המאפיינים של הפעילות: ללא מילים, אנונימי – אין היכרות אישית ולעומק, אין קשר מתמשך, תחושה של אי נעימות גם מצד המבקש וגם מצד הנותן, יש רצון לנתק מגע, "להשתחרר" מהמפגש.
אם נסכם את היתרונות והחסרונות של שיטת גיוס הכספים השנורית נוכל לאבחן:
• כסף מייד
• יזמת המתרים
• לוח זמנים של המתרים
• "פעולה" על הרגש של התורם
• מגע קצר – אין בזבוז זמן
החסרונות:
• אין הסכמה מתוך בחירה חופשית – אלא כתגובה רגשית "למניפולציה"
• אין הבנה לעומק של הצורך לשמו מגייסים את הכסף, של הארגון, הנפשות הפועלות ורמת האמינות של המבקשים.
• אין הפעלה או שותפות של התורם – אלא כמקור נתינת הכסף.
• אין קשר אישי וישיר – לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך - אנונימיות.
• אי אפשר לפתח את מעגלי ההשפעה של התורם לחיבור לתורמים נוספים.
משנור לנתינה מרצון
מהפך של תפיסה ויחס, הפעלת התורם, להסכמה מרצון לתרום מהונו או זמנו או קשריו לטובת הרעיון.
פעולה זו מתבססת על פניה לתודעתו של התורם, הבנתו את ייחודיות הארגון או העילה, בחירתו להיענות בחיוב בצורה זו או אחרת לבקשת המתרים תוך יצירת קשר אישי ומתמשך.
למעשה על בסיס נוסחת עבודה זו – מתבססת הגישה המקצועית – מודרנית לגיוס כספים.
יסודות גישה זו:
גישה חדשה לגיוס כספים
התאמת שיטות השיווק והמכירה מהתחום העסקי לתחום גיוס כספים לצורכי תרומות
• תדמית עסקית/ארגונית
• שיווק – שיווק ישיר
• פרסום
• קידום מכירות/ גירוי לתורמה
• תמורה/הוקרה
בני גור מנהל משימות מאז שנת 96. כיום, משימות עוסקת ביעוץ ארגוני בתחום ניהול מערכות גיוס כספים ויחסי צבור, 22 שנות ניסיון. בעבר סמנכ"ל לפיתוח בבי"ס הגבוהה לטכנולוגיה בי-ם, מנהל אקדמי של המסלול להכשרת מנהלי מערכות גיוס כספים ומשאבים במרכז הישראלי לניהול [המי"ל] http://www.mesimot.com
>